BiznesTechnologia

Jak poradzić sobie bez informatyka w firmie?

informatyk podczas pracy

Komputery są obecnie stałym wyposażeniem każdej firmy. Wykorzystuje się je nie tylko w administracji, księgowości czy do archiwizowania dokumentów. Z urządzeń elektronicznych i wewnętrznej sieci informatycznej korzystają też działy logistyki, zaopatrzenia, planowania produkcji, a nawet techniczny i magazyn. Tak szeroki zakres zastosowań zazwyczaj oznacza poważny problem przy pierwszej awarii.

Czy złożony system informatyczny może działać bez informatyka?

O tym, jak problematyczne bywa korzystanie z komputera, przekonała się większość użytkowników podczas pierwszej usterki. Może ją spowodować nawet niewinne przeglądanie stron internetowych w sieci, podczas którego na dysk łatwo dostanie się wirus. Większość przeciętnych posiadaczy pecetów zwykle dysponuje ograniczoną wiedzą w tym zakresie, a jakakolwiek awaria sprzętu czy problem z pracą systemu skłaniają ich do wizyty w serwisie. 

Nietrudno sobie wyobrazić skomplikowany system informatyczny w firmie, na który składają się nie tylko dziesiątki komputerów osobistych, ale również serwery, urządzenia peryferyjne i specjalistyczne oprogramowanie. Zawieszenie się czy zawirusowanie systemu w biurze to nie tylko powód do zmartwień, ale też ryzyko zatrzymania pracy działu i konsekwencje w postaci strat finansowych. Czy zapobieganie takim zdarzeniom zawsze wymaga zatrudnienia informatyka? Co zrobić, jeśli finanse nie pozwalają na dodatkowy etat lub ilość pracy w tym obszarze nie wymaga jego tworzenia?

Usługi informatyczne na zlecenie

Jedną z form wsparcia w dziedzinie obsługi sieci komputerowej firmy są usługi informatyczne świadczone przez wyspecjalizowane firmy zewnętrzne. Określa się je jako outsourcing IT. Jest to stosunkowo nowy obszar, który rozwija się wraz ze wzrostem komputeryzacji wielu branż oraz zapotrzebowania na wsparcie techniczne i fachową wiedzę informatyczną. Dla klienta często oznacza to tylko telefon i problem z wirusem czy awarią serwera rozwiązuje się sam.

W ramach outsourcingu zewnętrzna firma informatyczna realizuje wszystkie zadania związane z obsługą komputerów, serwerów, przechowywaniem i organizacją danych, bezpieczeństwem sieci czy fizycznymi naprawami sprzętu. Co ciekawsze, w zakresie umowy mogą też znaleźć się aktualizacje oprogramowania, optymalizacja parametrów sprzętu i jego rozbudowa o nowe podzespoły. Jedną z często wykorzystywanych usług outsourcingowych jest tzw. helpdesk, czyli telefoniczne przyjmowanie zgłoszeń o awariach i udzielanie wskazówek.

Sprawdź również: Informatyk vs firma outsourcingowa – co wybrać?

Kiedy sprawdzi się obsługa informatyczna firm?

Outsourcing usług informatycznych jest doskonałym rozwiązaniem zarówno dla dużych, jak i dla małych firm. W przypadku tych pierwszych niezwykle cenna jest kompleksowość usług, a także dostęp do wiedzy i umiejętności profesjonalistów z wybranych, często bardzo wąskich obszarów. Informatyk na etacie może mieć kwalifikacje i doświadczenie, ale z pewnością nie będzie Omnibusem, który zna się na wszystkim. Kiedy zajdzie potrzeba wprowadzenia nowych poziomów zabezpieczeń czy instalacji innowacyjnego sprzętu, może mieć problem z takim zadaniem. 

W przypadku małych przedsiębiorców obsługa informatyczna firm jest znacznie korzystniejsza finansowo, niż zatrudnienie informatyka. Właściciel może uwzględnić w umowie tylko wybrane usługi, takie jak aktualizacja oprogramowania, naprawy sprzętu czy zrządzanie serwerem. Dzięki temu ponosi jedynie częściowe koszty, jakich wymagałoby stworzenie etapu.

Gdzie znajdziesz profesjonalny outsourcing IT?

Oferta usług informatycznych dla firm jest obecnie stosunkowo często spotykana, jednak najlepszym wyborem jest skorzystanie z specjalistów z doświadczeniem, zadomowionych w branży i mających dostęp do nowoczesnych osiągnięć techniki. Przykładem takiej firmy jest serwis ABC Komputery MESKOMP, która od kilkunastu lat zajmuje się naprawami komputerów, systematycznie rozszerzając usługi na nowe dziedziny, takie jak instalacja sieci komputerowych, odzyskiwanie danych. Różnorodność przyjmowanych zleceń sprawia, że informatycy i serwisanci z tej firmy poradzą sobie z każdym problemem, począwszy od wymiany dysku HDD po audyt informatyczny firmy czy zabezpieczenie wrażliwych danych.

Dodaj komentarz