BiznesTechnologia

Historia firmy Google – czyli jak studencki projekt przerodził się w giganta technologicznego

Historia Google

Google – gigant z Doliny Krzemowej, o którym słyszał niemal każdy. Firma, w co trudno dzisiaj uwierzyć, powstawała w garażu. Początki działalności dwóch pasjonatów – Larry Page oraz Sergey Brin – nie wskazywały, że przedsięwzięcie rozrośnie się do dzisiejszych rozmiarów. Studencki projekt przerodził się w sukces na skalę światową. Historia powstania Google może być doskonałą inspiracją dla wielu młodych osób, które swą przyszłość chcą związać z najnowszymi technologiami.

W którym roku założono Google?

Patrząc na rozmiary projektu, jakim jest Google, może się wydawać, że tak ogromna firma, która cieszy się popularnością na całym świecie i realnie wpływa na życie milionów osób ma za sobą historię sięgającą kilku dziesięcioleci wstecz. Prawda jest jednak zupełnie inna. Firma Google została założona dokładnie 4 września 1998 roku – liczy sobie zatem nieco ponad 20 lat. Kto jest twórcą sukcesu, jaki odniosła wyszukiwarka Google? Wyróżnić w tym miejscu trzeba dwa nazwiska. Założyciele Google to Larry Page oraz Sergey Brin.

Założyciele Google

Larry Page

Sprawdzając listę osób z najzasobniejszym portfelem na świecie, można znaleźć na niej Page’a. Jest założycielem i członkiem zarządu Google. Lawrence Edward Page urodził się w 1973 roku. Można powiedzieć, że zacięcie informatyczne odziedziczył po rodzicach. Jego ojciec ma doktorat z informatyki, natomiast matka Larry’ego pracowała jako programistka. Komputerami interesował się już w dzieciństwie, a pierwszy własny sprzęt komputerowy otrzymał w prezencie od rodziców, gdy miał sześć lat. Zainteresowania z dzieciństwa przerodziły się w prawdziwą pasję oraz zdefiniowały wybór kierunku na ścieżce edukacyjnej. Page uzyskał dyplom z inżynierii komputerowej oraz z informatyki. Podczas studiów poznał Sergey’a Brina, drugiego z założycieli Google.

Sergey Brin

Sergey Brin jest rówieśnikiem Page’a. Z pochodzenia jest Rosjaninem, choć jego rodzina wyemigrowała do USA, gdy mały Sergey miał zaledwie sześć lat (w tym samym roku, w którym Page od swoich rodziców dostał w prezencie pierwszy komputer). Na University of Maryland zdobył dyplom z informatyki i matematyki.

Nazwa Google skąd się wzięła?

Google to nazwa, która obiła się o uszy niemal każdemu – nawet osobom, które z najnowszymi technologiami nie mają zbyt wiele wspólnego. Nie każdy jednak wie, że początkowy zamysł na nazwę firmy był zupełnie inny. Obecne brzmienie powstało w wyniku pomyłki, którą popełnił jeden z jej założycieli podczas rejestracji domeny. A przynajmniej tak brzmi jedna z powszechnie znanych wersji tej historii.

Początkowo zamysł Twórców wyszukiwarki Google dotyczący jej nazwy był nieco inny. Podczas spotkania, którego celem było wymyślenie nowej nazwy padła propozycja, aby wyszukiwarka nazywała się Googol. Googol to nazwa liczby. Ogromnej liczby. Chcąc ją zapisać, trzeba użyć 1 oraz stu 0. Zgodnie z przekazem, za pomyłkę w zapisie nazwy odpowiada Sean Anderson. Miał on sprawdzić, czy domena googol.com jest wolna. Pomylił się jednak i sprawdził domenę google.com. Okazało się, że ta domena jest wolna, nazwa przypadła do gustu Page’owi, więc zarejestrował domenę google.com. Rejestracja miała miejsce 15 września 1997 roku.

Może Cię zainteresować: Historia Apple – z garażu do potęgi technologicznej

Logo Google – jak zmieniało się na przestrzeni lat?

Są takie logotypy, które bezbłędnie rozpozna osoba mieszkająca w dowolnym zakątku naszego globu. Prawdopodobnie, gdyby mieszkańcowi którejś z Ameryk, Europy, Azji, Afryki czy Australii pokazać logo Coca-Coli to od razu by wiedział, o jaki produkt chodzi. Podobnie będzie także z logotypem Google.

Jest to znak niezwykle charakterystyczny, oryginalny i z łatwością zapadający w pamięć. Jest kolorowy i budzi pozytywne, radosne skojarzenia. Od momentu założenia firmy Google(1998 rok) logotyp co do zasady zmienił się niewiele, choć pewne udoskonalenia oczywiście zostały wprowadzone na przestrzeni ostatnich ponad dwudziestu lat funkcjonowania światowego giganta.

Od samego początku logo Google było kolorowe, jednak wprawne oko obserwatora zauważy, iż kolejność kolorów była nieco inna, niż obecnie. Pierwszy projekt, to prototyp (lata 1997-1998). Nie doczekał się on rozpowszechnienia na szerszą skalę – może to i lepiej, bo nie był zbyt udany. Próbowano osiągnąć efekt trójwymiarowy, co nie zakończyło się sukcesem. W pierwotnym projekcie logo dominował kolor czerwony.

Pierwsze oficjalne logo to osobisty projekt, który wykonał Sergey Brin (założycielGoogle). W swym zamyśle logo nieco nawiązywało do prototypu, jednak tym razem zastosowano cztery kolory, w kolejności: zielony, czerwony, żółty, niebieski, zielony, czerwony. Logo, które stanowiło oficjalny znak rozpoznawczy nowej marki, utrzymało się jednak tylko przez dwa tygodnie.

Wkrótce zostało zastąpione nowym pomysłem. Co się zmieniło? Przede wszystkim kolorystyka. Pierwsze “g”, które do tej pory było zielone, stało się niebieskie. Nieco zmieniły się także odcienie innych liter. Zauważalna jest także jeszcze jedna różnica. Nowy logotyp posiadał na końcu “!”. Istnieją pewne domysły, że taka zmiana wizerunkowa została zaczerpnięta z innej wyszukiwarki, która również w swojej nazwie miała wykrzyknik.

Duża zmiana dotycząca logo Google miała miejsce w 1999 roku. Za stworzenie nowej kreacji logotypu odpowiadała Ruth Kedar. Zanim zaakceptowano jej projekt, przedstawiła twórcom Google kilka wersji. Ostatecznie wybór padł na logo, które jest odzwierciedleniem idei minimalizmu. Wykorzystano w nim kolory niebieski, czerwony, żółty oraz zielony. Logo to pozostawało bez zmian przez kolejnych 11 lat.

W 2010 roku wprowadzono w logotypie Google drobną zmianę. Logo najpierw uległo spłaszczeniu, a następnie została podjęta decyzja o redukcji cieni. Taki projekt został zaprezentowany światu w maju 2010 roku. Trzy lata później logotyp jeszcze bardziej spłaszczono. Rozjaśnieniu uległa także kolorystyka. Taki zabieg sprawił, że logo stało się radosne i jeszcze bardziej przyjazne dla użytkownika. Logo, w takiej wersji, w jakiej znamy je obecnie, zostało stworzone w roku 2015. Wprowadzono wówczas inny font – jest on ujednolicony dla wszystkich usług wypuszczonych na rynek przez giganta z Mountain View.

Opracowane własne na podstawie: https://en.wikipedia.org/wiki/Google_logo

Google czy to tylko wyszukiwarka?

Gigant z Mountain View ma do zaoferowania swoim użytkownikom znacznie więcej, niż tylko wyszukiwarkę internetową, choć to ona zapoczątkowała rozwój firmy i zdobyła ogromną popularność na całym świecie. Wyszukiwarka internetowa Google to w wielu krajach najpopularniejsze narzędzie służące do wyszukiwania informacji w sieci. Szacuje się, że w Polsce korzysta z niej około 95% internautów. Niemal każdy użytkownik sieci doskonale zna narzędzia udostępniane przez Google. Niektóre z nich zostały stworzone z myślą o przedsiębiorcach, którzy przy pomocy marketingu internetowego reklamują swój biznes w sieci (np. Google Ads), inne z kolei to oferta skierowana również do osób prywatnych (np. Gmail).

Narzędzia udostępnione przez Google

Z narzędzi udostępnianych przez Google korzystamy codziennie. Co ważne, wszystkie z nich dla użytkownika indywidualnego są bezpłatne. Zupełnie za darmo możemy korzystać z serwisu YouTube (w darmowej wersji), poczty Gmail czy narzędzi do analityki internetowej Google Analytics. Poniżej krótka charakterystyka najpopularniejszych narzędzi, które Google udostępnia swoim użytkownikom. Warto się z nimi zapoznać – niektóre z nich okazują się bowiem bardzo pomocne.

Google Ads

Logo Google Ads

To system reklam internetowych. Swoją premierę miał w 2000 roku. Wyniki wyszukiwania dzielą się na bezpłatne oraz płatne. Za pomocą Google Ads (dawniej Google AdWords), reklamodawcy mogą tworzyć kampanie reklam, które następnie wyświetlane są jako linki sponsorowane. System reklam ciągle się rozwija. To już nie tylko reklamy tekstowe, ale także m.in. banery reklamowe oraz inne formy reklamy rozliczane w systemie PPC.

Google Search Console

Dawniej Narzędzia dla Webmasterów – jest to platforma, z której korzystają administratorzy stron internetowych. Można przy jej pomocy sprawdzić m.in. to, które podstrony konkretnego serwisu zostały dodane do indeksu Google.

Logo Google Search Console

Google Analytics

To darmowe narzędzie analityczne pozwalające na sprawdzenie wielu parametrów dotyczących odwiedzin na stronie internetowej. Na przejrzystych wykresach graficznych są zaprezentowane dane dotyczące m.in. ilości odwiedzin, kanałów pozyskiwania czy informacji o użytkownikach przeglądających stronę internetową. Data uruchomienia to rok 2005.

Logo Google Analytics

Google Moja Firma

To usługa, dzięki której właściciele firm mogą stworzyć darmową wizytówkę internetową wyświetlaną w wynikach wyszukiwania Google oraz w usłudze Google Maps.

Logo Google My Business

Pakiet biurowy Google

To darmowy zestaw narzędzi, które są niezwykle przydatne w życiu codziennym. Wśród przydatnych aplikacji użytkownik może znaleźć np. prosty w obsłudze dokument tekstowy czy arkusz kalkulacyjny.

Gmail

To poczta internetowa, serwis webmail, z którego korzysta miliony użytkowników. Został stworzony w 2004 roku i od tego czasu jest nieustannie rozwijany i modyfikowany.

Android – najpopularniejszy system mobilny

Jeżeli posiadasz smartfon, to jest duże prawdopodobieństwo, że system operacyjny, który jest w nim zainstalowany to właśnie Android. Jest to bowiem, zdaje się, że obecnie najpopularniejszy system operacyjny wykorzystywany w urządzeniach mobilnych. Dzięki niemu sprawnie działają nie tylko nowoczesne telefony komórkowe, przy pomocy których bez najmniejszego problemu możemy surfować po bezkresnych przestrzeniach Internetu, lecz również inne urządzenia, jak na przykład tablety. 

Logo Android

Historia Google Android ma już ponad 15 lat. System ten został stworzony przez specjalistów z firmy Android Inc., która od 2005 roku jest integralną częścią Google. Pierwsza wersja Androida przeznaczona dla użytkowników, została wypuszczona na rynek w 2008 roku. Był to Android 1.0. Wcześniej niektórzy mieli okazję przetestować wersję beta (została stworzona rok wcześnie). Od roku 2007 mobilny system operacyjny jest nieustannie dostosowywany do nowoczesnych standardów oraz wymogów, jakie stawiają przed nim użytkownicy. Najnowsza wersja tego systemu to Android 11 – jego premiera miała miejsce 19 lutego 2020 roku.

YouTube

To serwis doskonale znany miłośnikom filmów oraz muzyki. Za darmo można w nim umieszczać multimedia, oczywiście zgodnie z obowiązującymi zasadami. YouTube powstał w 2005 roku. Szybko zyskał uznanie użytkowników na całym świecie. Zamieszczane są w nim nie tylko filmy rozrywkowe, lecz także treści edukacyjne. Materiały filmowe mogą być oceniane przez innych użytkowników. Możliwe jest także ich komentowanie. YouTube ciągle się rozwija i wdrażane są nowe udogodnienia, które zwiększają zakres jego funkcjonalności.

Logo YouTube

Urządzenia i akcesoria Google ułatwiające codzienne życie

Google to nie tylko wyszukiwarka czy narzędzia udostępniane użytkownikom. To też coś więcej niż Android i YouTube. W swojej kolekcji firma ma sporo urządzeń oraz rozmaitych akcesoriów, które znacznie ułatwiają codzienne życie. Wśród ciekawych produktów można wymienić między innymi Chromebook’i. Co prawda, w naszym kraju nie zdobyły one ogromnego uznania, jednak na zachodzie są bardzo popularne. To niewielkie, przenośne komputery z systemem operacyjnym Chrome OS. To doskonała propozycja dla użytkowników, którzy potrzebują komputer jedynie po to, aby przeglądać przy jego pomocy strony internetowe. Jakie gadżety od Google mogą się okazać przydatne? Jest ich całkiem sporo. To między innymi słuchawki Google Pixel Buds, smartfony czy gogle Daydream VR (idealny prezent dla każdego miłośnika wirtualnej rzeczywistości).

smarthome Google

Jak wygląda sytuacja Google na rynku w 2021?

Google od początku swojego istnienia nieustannie się rozwija i nic nie wskazuje na to, aby cokolwiek miało ten rozwój powstrzymać. Owszem, jak każda firma, tak i Google ma na swoim koncie kilka nie do końca udanych projektów (jak np. Google+ które nie zyskało uznania wśród szerokiego grona osób), jednak wskazać można zdecydowanie więcej sukcesów niż porażek. Sama wyszukiwarka jest nieustannie aktualizowana, wprowadzane są kolejne aktualizacje algorytmu. Twórcy wyszukiwarki pragną bowiem, aby użytkownik otrzymywał precyzyjne odpowiedzi, które będą zgodne z jego intencjami. Aby tak się stało, roboty Google muszą jeszcze lepiej poznać ludzki język. Nie tylko wyszukiwarka jest modyfikowana. Również i pozostałe projekty sygnowane przez Google ciągle są udoskonalane, tak by spełniały oczekiwania jak największej liczby użytkowników. Nie ma w tym żadnej nadzwyczajnej magii – Google dbając o swoich użytkowników i o doskonałą renomę marki, inwestuje tak naprawdę w swoje zyski, które osiągnie w przyszłości!      

Dodaj komentarz